Ga direct naar inhoud

Het Gebaar

Op 12 december 2000 besloot de Nederlandse regering ruim 158 miljoen euro (350 miljoen gulden) beschikbaar te stellen voor individuele betalingen aan slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog uit het voormalige Nederlands-Indië. Tevens werd bijna 16 miljoen euro (35 miljoen gulden) beschikbaar voor projecten in de sfeer van educatie, welzijn en cultuur. De betalingen, Het Gebaar genoemd, zijn een tegemoetkoming voor het beleid van voorgaande regeringen dat erg kil, bureaucratisch en formalistisch is geweest.
Het besluit maakt veel, heftige en vooral emotionele reacties los. Voor het beheer en de verdeling van de gelden worden Stichting Het Gebaar en een uitvoeringsorganisatie opgericht. De stichting valt als semi-overheidsinstelling onder het ministerie van VWS. De Ridder Public Relations is jarenlang verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van een intern en extern communicatiebeleid en de dagelijkse advisering van bestuur en directie inzake de communicatie rondom het gevoelig liggende project. In 2007 heeft De Ridder Public Relations een boek over Het Gebaar gemaakt en een tijdens een evenement in de Jaarbeurs in Utrecht ruimt 7.000 belangstellenden op de hoogte gebracht van de effecten van Het Gebaar. In 2009 organiseerde De Ridder Public Relations de feestelijke afscheidsreceptie van stichting Het Gebaar voor ruim 250 genodigden.

 

Peter van Driel, PricewaterhouseCoopers: "Duidelijke, relevante, herkenbare, overzichtelijke, warme en tijdige communicatie is een ultieme succesfactor voor maatschappelijk relevante grotere projecten waar de (semi)overheid in contact komt met (groepen) burgers en bedrijven. Dat is nadrukkelijk inclusief het waarmaken daarvan door professionele back-offices! Ik heb Ilonka in de afgelopen 10 jaar in alle aspecten zien excelleren in verschillende grote projecten."